Protokół z drugiego posiedzenia Sejmu Szkolnego kadencji 2016/2017
(z dnia 6 marca 2017)
1. Po przywitaniu posłów i posłanek oraz przedstawieniu porządku obrad przez wicemarszałkinię Sejmu Beatę Frankowską-Patrzykont Partia PPAP, reprezentowana m.in. przez marszałka Sejmu Wojtka Wójcika, przedstawiła swój projekt zmian w Ustawie Ustrojowej Społecznego Gimnazjum nr 20 w Warszawie.
W trakcie przedstawiania projektu wywiązała się dyskusja.
Choć dyskutanci, w tym głównie nauczyciel Michał Ziątek, zasadniczo nie widzieli potrzeby wprowadzania proponowanych zmian w tej ustawie, przede wszystkim ze względu na ich formalny charakter (chodziło o powołanie nowych – a według dyskutantów – sztucznych – instytucji), to jednak dostrzegli wartość debaty, która wykazała dotychczasowe słabości w funkcjonowaniu takich szkolnych instytucji demokratycznych, jak Sejm i Sąd.
Wskazywano w związku z tym na potrzebę przeprowadzenia kampanii społecznej, wzmacniającej wiedzę na temat szkolnej demokracji wśród stanu uczniowskiego.
W odniesieniu do proponowanej przez Partię PPAP potrzeby powołania funkcji Ombudsmana, pośrednika pomiędzy Sądem Szkolnym a obywatelami szkolnymi, zwracano uwagę, że to Rzecznik Praw Obywatelskich oraz urbanicy z poszczególnych klas powinni w większym stopniu informować o tym, jak działa szkolna demokracja.
Pojawiło się kilka projektów uchwał do przemyślenia:
- jaki rodzaj wzmocnienia i motywacji zachęciłby do bardziej aktywnego udziału w szkolnej demokracji? Posłowie i posłanki ze stanu uczniowskiego postulowali wprowadzenie dodatkowych bednarów za ten rodzaj działalności społecznej, jednak nauczyciele i rodzice wyrażali w związku z tym wątpliwość: co miałoby być analogiczną do bednarów gratyfikacją dla posłów i posłąnek ze stanu nauczycielskiego i rodzicielskiego?
- czy na koniec semestru zrobić sesję (analogicznie do sesji dla studentów), podczas której nie ma lekcji, lecz jest czas na zaliczanie?
- czy warto, przynajmniej raz w roku, zwoływać Wiec (zgromadzenie wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców), na wzór demokracji bezpośredniej, i wtedy podejmować ważne uchwały dla całej szkolnej społeczności?
2. W wyniku dyskusji nad projektem zmian w Ustawie Ustrojowej SG nr 20 pojawił się wniosek, by odrzucić proponowany projekt.
W głosowaniu jawnym wzięło udział: 17 osób.
Za odrzuceniem projektu było: 13 osób,
Przeciw odrzuceniu: 7 osób,
Wstrzymujących się od głosu: 1 osoba.
W wyniku głosowania projekt zmian w Ustawie Ustrojowej SG nr 20 został odrzucony.
3. W toku dalszych obrad Sejmu Szkolnego wicemarszałkini Sejmu Beata Frankowska-Patrzykont przedstawiła projekt uchwały dotyczący udziału uczniów i uczennic przyszłorocznych klas siódmych i ich rodziców w szkolnej demokracji.
Uchwała nr 2/2017
W związku z planowaną reformą edukacji Sejm Szkolny Społecznego Gimnazjum nr 20 w Warszawie ustanawia, że uczniowie i uczennice przyszłych klas siódmych oraz ich rodzice mają pełne prawo do uczestniczenia we wszystkich formach szkolnej demokracji.
Projekt został przyjęty przez aklamację. Głosów przeciwnych i wstrzymujących się nie było.
4. W kolejnym punkcie obrad Sejmu Szkolnego przedstawiciele stanu rodzicielskiego ponownie rekomendowali udział w planowanych strajkach rodziców i wsparcie dla nauczycieli w ogólnopolskim strajku szkolnym.
5. Ustalono, że termin najbliższego posiedzenia Sejmu Szkolnego ustali i poda do publicznej wiadomości marszałek Sejmu Wojtek Wójcik. Postulowano również, by najbliższe posiedzenie zrobić w trybie powszechnego zgromadzenia, podczas pierwszych lekcji.
Protokół sporządziła:
wicemarszałkini Sejmu Szkolnego
Beata Frankowska-Patrzykont